Dæk info

INFO OM MALATESTA MOTORSPORT DÆK

Her på siden har vi prøvet at samle svar på de oftest stillede spørgsmål samt generel information omkring vores dæk. Søger du noget information som du ikke finder umiddelbart her på siden, så er du meget velkommen til at sende os en mail med dine spørgsmål.

 

GODKENDT TIL BRUG PÅ OFFENTLIG VEJ

Vores dæk er allesammen både DOT og E-mærket, hvilket gør at det er lovligt at anvende dækkene på almen (offentlig) vej.

 

 

FORSTÆRKEDE SIDER

Alle Malatesta dæk har sideforstærkninger, og dette er medvirkende til at reducerer risikoen for punkteringer markant når/hvis dækket bliver udsat for ekstreme påvirkninger på siden af dækket f.eks. påkørsler af kantsten, curbes, autoværn, konkurrenter osv.

 

 

GUMMIBLANDNING/COMPOUND

Vi lagerfører generelt kun dæk i supersoft samt soft for enkelte dæktyper, det fremgår af prislisten og på vores webshop hvilke compounds som er tilgængelige. Vi kan producerer alle dæktyper i 4 forskellige compounds; hard, medium, soft og supersoft. Men efterspørgslen er begrænset til de bløde typer pga. det bedre bid i underlaget, hvorfor det også er disse compounds som lagerføres. Såfremt behovet og efterspørgslen efter hårdere compounds må opstå, så er vi naturligvis til at tage en snak om dette.

 

 

DÆKTRYK

Som det nok er de fleste bekendt, så er dæktryk i motorsport en større videnskab hvor en få psi kan være afgørende. Hvorfor de følgende vejledninger alene er en generel vejledning, og vi anbefaler at man selv tester forskellige dæktryk og finder det som passer til ens egen kørestil. Hvis man har pålimet dæk eller kører med slanger, så er det selvfølgelig muligt at sænke dæktrykket yderligere. Dette kan dog ikke anbefales for slicksdæk, da dette kan påvirke stabiliteten i dækket.

Anbefalet dæktryk ved 20° C: M35 og M77 22-28 psi, Extreme og Extreme S 24-26 psi, MRX 28-30 psi.

 

 

SLANGER

Det er primært i offroad at nogen kørere vælger at have slanger i dækkene, men hvorvidt om det er en fordel eller ej afhænger både af dæktryk, kørestil og kvalitet på fælgene. Der er nogen som ikke anvender slanger og aldrig punkterer, men så er der også de som har slanger i men som alligevel punkterer. Vores erfaring er slangen er en fordel i stålfælge, men det modsatte i en alufælg. Alufælge har en tendens til at skalle af indvendig og blive fyldt med spåner,, og disse spåner fra fælgen har en tendens til at punkterer slangen.

M35 RALLY OFFROAD

M77 RALLY OFFROAD

EXTREME SEMI

EXTREME-S SEMI

MRX SLICK

 

 

 

 

 

Houborg Racing og Event l CVR nr. 35101667 l Telefon 28 97 70 78 l mail@malatesta.dk